INLOGGEN

Mosadex Groep: 35 jaar zorg, gemak en vertrouwen

Mosadex Groep bestaat 35 jaar. Een tijd waarin een idee van vijf apothekers uitgroeide tot de 12 dochterondernemingen die de groep vandaag de dag telt. Met een uiteenlopend palet aan producten en diensten is Mosadex totaalleverancier voor de farmaceutische en consumentenmarkt. Een oersterk concept. Waarbij de lokale apotheker nog steeds dichtbij de zorgconsument, de huisarts en thuiszorg staat met (digitale) oplossingen om 24/7 de beste service te leveren. Op deze manier blinken de apotheker en Mosadex samen al 35 jaar uit in zorg, gemak en vertrouwen. Ard van der Meij blikt terug en kijkt vooruit.

Van der Meij volgde in december 2020 Ludwig Castelijns op als CEO bij Mosadex Groep. “Al sinds de start in 1987 zijn we van en voor de apotheker. De formule ‘no nonsens, low costs’ was gericht op inkoop. Dat bleek een groot succes. In rap tempo groeiden we uit van pakketinkoop naar vol gesorteerde groothandel.”

Mijlpalen

Daar bleef het niet bij. Van der Meij noemt zijn voorganger ‘een visionair’. “Onder leiding van Castelijns zijn verschillende mijlpalen bereikt waarmee we een sterke marktpositie veroverden. Zo werd in 2002 Apotheek Voorzorg opgericht en zijn we medicatierollen gaan produceren. Een prachtige professionele stap met de focus op kostenefficiëntie en services waardoor de therapietrouw is verbeterd. De tweede mijlpaal was in 2005 toen de Service Apotheek-formule bij de groep aansloot. Hiermee verbonden we een sterke formule voor zelfstandige apothekers aan ons die uitgroeide tot de grootste formule van Nederland. Tot op de dag van vandaag staan we hierdoor nauw in contact met de apotheker én de zorgconsument. Op IT-gebied maakten we vijf jaar later een enorme stap. Met de oprichting van NControl en het platform MijnNControl ontwikkelden we datgene dat mistte in het apotheek informatiesysteem. Dat leverde gemak, service en kwaliteit op voor de apotheek. Een prachtige ontwikkeling waar veel behoefte aan was. De laatste grote mijlpaal was in 2016 toen Medcor Group en Fisher Farma hun krachten bundelden en de marktpositie van Mosadex nóg meer werd versterkt. Inmiddels zijn ze ruim een jaar geleden als één organisatie verder gegaan.”

“Samen doen we de dingen die goed zijn voor ons allemaal.”

Coöperatie en zelfstandig ondernemerschap

“Waar Mosadex Groep zich direct vanaf het begin in heeft onderscheiden”, zegt Van der Meij, “is dat we een coöperatie zijn. Wij hebben geen aandeelhouders, maar leden. Apothekers die samenwerken en de financiële vruchten plukken van de successen die we samen behalen. Van der Meij ziet enorme kansen op het gebied van digitalisering in combinatie met de coöperatie. “Met digitalisering maak je het verschil. Als zelfstandige apotheek kan het lastiger zijn om in het digitale speelveld mee te bewegen. Vanuit het coöperatieve gedachtengoed helpen we op collectief niveau deze apotheken hierbij. Ook op dat vlak biedt de coöperatie voordeel. Samen doen we de dingen die goed zijn voor ons allemaal.”

Dat Mosadex Groep een coöperatie is, is niet het enige waar zij zich in onderscheidt. Bij Mosadex staat nog steeds het zelfstandig ondernemerschap centraal. De openbaar apotheker behoudt de regie en bepaalt zelf van welke kennis, diensten en data-analyses hij gebruik maakt.

Een optimaal logistiek proces in de apotheek

Een van de randvoorwaarden binnen zelfstandig ondernemerschap is een goed logistiek proces. Het primaire proces van de apotheek bestaat uit twee hoofdzaken: zorgen dat de zorgconsument zijn medicijnen en medische hulpmiddelen op het juiste moment ontvangt, en de interactie met de zorgconsument. Hiervoor is een goed logistiek proces cruciaal. Van der Meij: “Samen bekijken we continue hoe we dat proces zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten. Met onder andere softwaretools helpen we de apotheker bij het leveren van een hogere kwaliteit: snelheid aan de ene kant en kwaliteit aan de andere kant. En dat levert het apotheekteam tijdwinst en efficiëntie op. Tijd die zij kunnen investeren in de zorg voor patiënten.”

Excellente zorg

Naast het optimale logistieke proces staat zorg hoog op de agenda. De Service Apotheek-formule is daar een mooi voorbeeld van. Van der Meij: “Met onze apotheekformule ondersteunen wij de lokale apotheek in de wijk, zodat de apotheker zich kan focussen op de best passende zorg voor de patiënt. Dat de formule een succes is, is gebleken. Al zes jaar op rij hebben Service Apotheken de hoogste klantwaardering en in diezelfde zes jaar was steeds een Mosadex apotheek de beste apotheek van Nederland.”

“Maar het gaat verder dan dat. Dankzij de 12 dochterondernemingen hebben we eigenlijk alles in huis. Bij de apotheek en de DA-drogisterijen kun je terecht voor (zelf)zorgproducten en Care4homecare biedt als eerste ambulante kliniek van Nederland complexe zorg bij mensen thuis. Denk hierbij aan behandelingen van ernstige spasticiteit en oncologie. We leveren dus zorg van preventief tot palliatief.”

“En daar blijft het niet bij. Wij blijven ons ontwikkelen. Eén van de ontwikkelingen binnen het thema zorg is de digitale oplossing voor ‘zorgpaden’, waarbij we de apotheker ondersteunen bij het leveren van de juiste zorg. Van uitleg en informatie op het moment dat de zorgconsument het recept geleverd krijgt, tot begeleiding op het moment dat hij het medicijn inneemt.”

“Maar we doen meer op digitaal vlak. We ontwikkelden een app die de zorgconsument overzicht geeft over zijn medicijngebruik, én waarmee hij eenvoudig medicijnen bestelt. De apotheek op zijn beurt, ontvangt de recepten online en verwerkt ze.”

“Daarnaast zijn we met de toekomst bezig. We stellen ons iedere dag de vraag hoe we op geneesmiddelengebied iets kunnen doen aan preventie. Zoals met wearables. Horloges waarmee je de hartslag en temperatuur meet. In de ideale situatie ontdek je in een vroeg stadium dat iemand last heeft van een bijwerking en het medicijn niet gebruikt, in plaats van dat hij na drie maanden naar de huisarts gaat en er niets meer aan gedaan kan worden.”

“Samen moeten we er alles aan doen om de zorgconsument blij te maken.”

De komende 35 jaar

Van der Meij blikt vooruit. “Ik denk dat de komende 35 jaar de vergoeding van farmaceutische zorg ter discussie zal blijven staan en Mosadex continu efficiëntie moet blijven brengen. De zelfstandige openbare apotheek van vandaag ziet er anders uit. Het grote gebouw, met ruimte voor doosjes, is er misschien niet meer in de huidige vorm, maar de apotheek en de dienstverlening wel. Daarvoor zijn de nauwe samenwerking met andere eerstelijnszorgverleners belangrijk. Maar ook de lokale betrokkenheid en zichtbaarheid; de plek waar je als patiënt service en zorg ontvangt die je nodig hebt. Op een manier die bij je past.”

“Dat vraagt veel handen ineen slaan en op een andere manier invulling geven aan het vak van openbaar apotheker. Meer dan ooit moeten we ons bewust zijn dat ons bestaan, onze toekomst, afhangt van hoe we zorgconsumenten aan ons binden, hoe we ze kunnen helpen. Als groep zijn we er om de apotheek te helpen. Samen moeten we er alles aan doen om de zorgconsument blij te maken. Dat doen we met (digitale) oplossingen die de apotheekservices 24/7 ondersteunen. Zo zorgen we voor een toekomstbestendige apotheek waarmee we de beste farmaceutische zorg blijven leveren. In de apotheek én digitaal.”

Gepubliceerd op: 03 februari 2022

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!