INLOGGEN

Commercieel directeur Piet Feskens neemt na ruim 18 jaar afscheid

“Dankzij inkoopkracht en innovatie verdubbelde ons ledenaantal”

Ooit verpleegkundige en uiteindelijk bijna twee decennia commercieel directeur van Mosadex. Piet Feskens blikt terug op een tijd waarin zelfstandigheid van apothekers centraal stond – en nog altijd staat. “Met onze Mosadex-dochterbedrijven ondersteunden wij bij de farmaceutische zorg en zelfstandige bedrijfsvoering.”

Durven. Investeren. Innoveren. Zomaar een greep uit de termen die volgens Piet Feskens kenmerkend zijn voor Mosadex, waar hij sinds 2004 commercieel directeur is. “Ik ben opgeleid als verpleegkundige en belandde vervolgens in een commerciële functie bij 3M Nederland. Toen ik later Business Unit Director binnen Sanofi-Synthélabo werd, kwam ik in contact met Ludwig Castelijns van Mosadex; toen al dé groothandel voor zelfstandig apothekers.” Castelijns haalde hem in 2004 binnen en zette hem twee jaar later nóg een pet op; die van algemeen directeur van Service Apotheek. “In beide functies kreeg ik alle ruimte. Dare to be different was het motto dat ik had meegekregen bij 3M Nederland, bij Mosadex kon ik dat realiseren.”

Innovatief en uniek

Dat ‘verschil kunnen maken’ heeft in 18 jaar tijd bijgedragen aan de ontwikkeling van het bedrijf. Zo had Piet allerlei unieke, creatieve ideeën – daarover zo meer. “Daarnaast lukte het Mosadex door te durven en te investeren, het aantal leden van de coöperatie te verdubbelen: van 326 in 2004 naar ruim 650 zelfstandige apotheken nu.” Volgens Feskens was het innovatieve vermogen belangrijk, zeker gezien de invoering van de zorgwet in 2006, waardoor zorgverzekeraars nog meer bepalend werden. “Zelfstandigheid hadden we hoog in het vaandel. En wat apothekers als zelfstandigen niet konden, pakten wij als moederbedrijf op. Denk aan NControl met allerhande ICT-ondersteuning voor de farmaceutische zorg; innovatief en uniek. De groep Mosadexdochters bleef groeien – zo was er de aankoop van Service Apotheek – en dat heeft de zelfstandige bedrijfsvoering van apothekers helpen waarborgen.”

“De Nationale Cholesteroltest was aanvankelijk vloeken in de kerk.”

Van Nationale Cholesteroltest tot Verzekeringsanalyse

Maar Piet was dus ook de man van de creatieve ideeën. Daarvan is een aantal memorabel. “Neem de Nationale Cholesteroltest die we in het leven riepen. Mensen konden in de Service Apotheek hun totaal cholesterol laten bepalen. Dat was vloeken in de kerk hoor, want huisartsen zagen dat als hún taak. Desondanks zijn ruim 100.000 mensen dat eerste jaar geprikt en de test is er nog steeds.” Trots is de commercieel directeur ook op de gecertificeerde ‘Service Apotheek Master-opleiding Polyfarmacie’. “Massaal besloten onze apothekers in 2010 deze te volgen. Daarmee voldeden zij aan de eis van de zorgverzekeraars voor het doen en vastleggen van medicatiebeoordelingen.” Drie jaar later introduceerde Feskens een andere waardevolle, onafhankelijke tool: de Verzekeringsanalyse. “Die maakte het voor cliënten inzichtelijk welke farmaceutische zorg in 2014 werd vergoed bij hun vertrouwde Service Apotheek. Het voorkwam veel discussie aan de balie, maar het zorgde ook voor ophef, vanwege de tv- en radiospots. Ik heb best wat verontruste telefoontjes van zorgverzekeraars gehad!”

“Die dagelijkse telefoontjes waren niet altijd nodig; de mensen zijn zelf capabel genoeg”

Tijd voor de kleinkinderen

En nu keert het tij. Piet Feskens neemt in december afscheid, dus tijd voor rust? “Dat denk ik niet,” lacht hij. “Ik wil graag weer trainingen oppakken die ik in het verleden vaak heb gegeven, zoals ‘Spreken in het openbaar’- een grote angst voor veel mensen. Ook ga ik me weer herregistreren als verpleegkundige.” Op de vraag wat hij zal missen, antwoordt Piet dat hij niet zo gelooft in het fenomeen ‘missen’. Wel realiseert hij zich dat het wennen wordt als de dagelijkse stroom aan telefoontjes wegvalt. “Ik werd regelmatig gebeld met de vraag wat ik ergens van vond, of wat ik zou beslissen. Vragen die niet altijd nodig waren, want de mensen zelf zijn capabel genoeg.” Waar hij zich enorm op verheugt, is de tijd die hij door kan gaan brengen met familie. “Ik stond vaak ‘aan’ vanwege mijn werk, ook in mijn vrije tijd. Gelukkig heef mijn vrouw Addy dat fantastisch opgevangen, dus het gezinsleven met onze twee dochters liep soepel. Nu kijk ik er naar uit om tijd met onze kleinkinderen door te brengen. Bovendien zijn mijn vrouw en ik van plan om camperreizen te maken, om de wereld nog wat verder te verkennen.”

CV Piet Feskens

Commercieel directeur Mosadex CV 2004- heden

Lid Cliëntenraad Het Huisartsenteam: 2022 - heden

Voorzitter Stichting NCT (Nationale Cholesteroltest): 2014 – heden

Bestuurslid Stichting Plusapotheken: 2010 – heden

Algemeen Directeur Service Apotheek Beheer BV: 2006 – 2015

Commerciële Zaken NFZ: 2011 – 2013

Business Unit Director Sanofi-Synthélabo: 1997 – 2004

Lid cliëntenraad Amphia Ziekenhuis Breda: 2001- 2003

Account Team Manager 3M Health Care (Europa): 1987 – 1997

Verpleegkundige/Teamleider Diaconessenhuis Breda: 1978 - 1987

Gepubliceerd op: 10 november 2022

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!