INLOGGEN

De overeenkomst tussen NS en Mosadex Groep?
De logistieke uitdaging!

Utrecht Centraal. Het drukste treinstation in Nederland. Iedere dag passeren er 2.400 treinen. Maar er zijn maar 15 sporen. Er is dus weinig capaciteit, maar een grote vraag. Hoe doet NS dat? Het antwoord is simpel: werken met een ‘spoorboekje’. Het logistieke proces stroomlijnen, de vraag afstemmen op de capaciteit. Ook bij Mosadex Groep zijn we iedere dag bezig met een logistiek proces. Daarom werken wij óók met een ‘spoorboekje’, alleen dan voor medicijnbestellingen. Wat betekent dit voor ons logistieke proces? En wat is de rol van de apotheker hierin?

Nog even terug naar Utrecht Centraal. Voor elke reiziger die op een perron staat, komt er niet één trein. Er komt één trein, voor meerdere reizigers. Stel dat deze reizigers lukraak op het station gaan staan wachten tot die trein komt? Dat gebeurt niet, want de toestroom wordt geregeld, aan de hand van het spoorboekje. De reizigers, het zogenoemde werkaanbod, stemmen hun reis af op het vertrek van de treinen, de beschikbare capaciteit. Vergelijk dit nou eens met Mosadex Groep. Bij NS gaat het om de passagiers, bij Mosadex Groep gaat het over orders. Ander werkaanbod, maar hetzelfde logistieke proces.  

Vertraging voorkomen
Om te zorgen dat alle apotheken op tijd hun bestelde medicijnen ontvangen zorgt Mosadex Groep ook dat de toestroom goed verloopt. Hierbij beredeneren we niet vanuit het werkaanbod (de orders), maar vanuit de beschikbare capaciteit om deze orders te verwerken. Het is daarom belangrijk dat de orders van apotheken over de dag verspreid naar Mosadex Groothandel of Central Filling Mosadex gestuurd worden. Zo wordt het werkaanbod verspreid over de dag en komen de orders niet allemaal aan het einde van de dag tegelijk binnen. Hiermee voorkomen we ‘vertraging op het spoor’.

Plan je route
De apotheker kan hierbij helpen door te werken met bestelwekkers. Zo’n bestelwekker stuurt automatisch alle orders op dat moment naar de groothandel of Central Filling Mosadex. De apotheker stelt de bestelwekker zelf in zodat deze aansluit op het dagproces in de apotheek. Naast het voordeel in de apotheek helpen de bestelwekkers ook bij het verspreiden van het werkaanbod. En díe werkwijze past perfect binnen onze coöperatieve gedachten. Binnen de coöperatie kijk je naast je eigen apotheek ook naar het belang van de groep. Hoe beter de apotheken de bestelwekkers instellen, hoe beter de verspreiding van de orders, hoe meer regie op de voorraadaansturing. Dit leidt tot een optimaal logistiek proces en het reduceren van de kosten wat ten goede komt aan de coöperatie.

Een groot deel van de recepten gaat om herhaalmedicatie en is daardoor planbaar. Juist bij die recepten is het werken met bestelwekkers heel gemakkelijk. Afgelopen periode zijn al veel planorders naar voren gehaald. En dat loont! Het werk bij Mosadex Groothandel is verschoven van later op de middag naar eerder op de dag. Hierdoor is de groothandel productiever waardoor de kosten in de keten naar beneden gaan.

Volgend station
Het instellen van de juiste bestelwekkers is dus belangrijk. Het draagt bij aan het beter verdelen van de toestroom over de dag. Het zorgt voor meer regie over het tijdstip van de orders. Maar de bestelwekkers zeggen nog niks over de hoeveelheid van de voorraad. Dat is de volgende stap, het volgende station. De wens is om vanuit de groothandel meer regie te krijgen op de voorraad. Regie op zowel het tijdstip als de voorraad zorgt voor een nóg beter geoptimaliseerd proces, met lagere transportkosten en handelingskosten. Dat alles is van grote waarde voor onze coöperatie en draagt bij aan het versterken van de positie van de apotheker.

Eindbestemming
Het moge duidelijk zijn dat een spoorboekje onmisbaar is. Het is maar een stukje papier, maar wel cruciaal voor een optimaal logistiek proces. Zonder zo’n boekje is het chaos op Utrecht Centraal. En of het nou gaat om reizigers bij NS of orders bij Mosadex Groep, we willen uiteindelijk een prettige reis naar onze eindbestemming. Een prettige reis, zonder vertraging, met lage kosten en een zo hoog mogelijke service. Als iedereen, zowel Mosadex Groep als de apotheker, werkt met het ‘spoorboekje voor medicijnen’, hebben wij net als NS in een sneltreinvaart een optimaal logistiek proces.

Gepubliceerd op: 10 juni 2024

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!