INLOGGEN

Nieuwe CGM-rapportage maakt herhaalservice efficiënter en gebruiksvriendelijker

Wat als je in één overzicht ziet welke patiënten therapietrouw zijn en daardoor geschikt zijn voor de herhaalservice? Dankzij een nieuwe rapportage is dit voor CGM-gebruikers nu mogelijk. Deze innovatie zorgt niet alleen voor tijdbesparing, maar het verhoogt ook de efficiëntie in apotheken. Zo stuur je bijvoorbeeld de recepten heel gemakkelijk door naar Central Filling Mosadex.

De medicijnen van patiënten die deelnemen aan de herhaalservice worden automatisch besteld door de apotheek. Handig voor de patiënt én voor de apotheek. Hierdoor is er meer tijd voor het leveren van zorg aan de balie. Voor een apotheek is het dus fijn als zoveel mogelijk patiënten gebruik maken van een herhaalservice.

Welke patiënten zijn geschikt voor deze herhaalservice?

Wouter Dessing, verantwoordelijk voor de receptreis binnen Mosadex, vertelt: “Om goed antwoord te kunnen geven op die vraag moest het selectieproces van CGM uitgebreid en geoptimaliseerd worden. Wij zagen een kans voor CGM-apotheken. Daarom benaderden we Arnout Janse, apotheker bij Apothekersgroep Groningen, om samen met CGM na te denken over een nieuwe rapportage in de rapportgenerator. Daarnaast maken de apotheken van Apothekersgroep Groningen gebruik van Central Filling Mosadex en herhaalmedicatie is hier uitermate geschikt voor.”

Arnout vertelt: “De nieuwe rapportage toont de patiënten die baat hebben bij een herhaalservice. Patiënten worden geselecteerd op basis van hun medicatiegebruik, therapietrouw en aanwezigheid van contactgegevens. Op basis van die rapportage benaderen we dan de patiënten voor deelname aan de herhaalservice.”

Efficiëntie door meer planorders

Volgens Arnout biedt de nieuwe rapportage een hoop efficiëntie en is het veel gebruiksvriendelijker. “Voorheen stonden er vaak patiënten in de rapportage die niet geschikt waren. Dit is vervelend, want als patiënten niet therapietrouw zijn, zijn ze ook niet geschikt voor de herhaalservice. We moesten die patiënten er handmatig uithalen. Je wilt natuurlijk een lijst die meteen klopt. En dat is nu, want in 95 van de 100 gevallen klopt het meteen.” Daarnaast zorgt het voor tijdswinst en kostenbesparing volgens Arnout. “Circa 25% van onze recepten verloopt via de herhaalservice. Wij hebben ervoor gekozen om deze herhaalrecepten naar Central Filling Mosadex te sturen door middel van planorders. In totaal sturen wij momenteel meer dan 90% van de central filling recepten in als planorders. De herhaalservice levert een grote bijdrage aan deze planorders.”

Samenwerken in de eerstelijnszorg

Natuurlijk moet je de herhaalservice wel vooraf afstemmen met de huisarts vervolgt Arnout. “Er zijn huisartsen die dit niet willen, maar gelukkig zijn er al veel die wel de voordelen zien. Zij hebben al gemerkt dat het voor henzelf en hun doktersassistenten veel tijd scheelt. Zo zetten we samen stappen om het werk in de eerstelijnszorg, dat steeds meer toeneemt, makkelijker te maken.”

Ga aan de slag!

Het is duidelijk dat dit nieuwe rapport apotheken de mogelijkheid biedt om efficiënter te werken. Zowel Arnout als Wouter moedigen apothekers dan ook aan om de rapportage te gebruiken. Je vindt de rapportage in de rapportgenerator onder de gegevensgroep ‘Herhaalkandidaat’.

Gepubliceerd op: 07 juli 2025

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!