INLOGGEN

Klanttevredenheid Service Apotheken: jaarlijkse PREM

PREM (Patient Reported Experience Measure) is een meetinstrument om te weten hoe patiënten de geleverde zorg en service ervaren en waar kansen voor verbetering liggen. Er zijn PREMs voor verschillende zorgdisciplines. Voor de apotheek is dat PREM Farmacie. Deze vragenlijst is opgesteld door een samenwerking van apothekers, patiëntorganisaties en zorgverzekeraars.

PREM Farmacie

PREM Farmacie is bedoeld om de kwaliteit van farmaceutische zorg te meten vanuit het perspectief van de patiënt. PREM-vragen zijn bijvoorbeeld: “Hebben de apotheekmedewerkers u het afgelopen jaar goed begeleid bij het gebruik van uw medicijnen?” of “Houden de apotheekmedewerkers rekening met uw situatie en behoeften bij het gebruik van de medicatie?”. Apotheken dienen minimaal 80 ingevulde vragenlijsten aan te leveren voor het onderzoek. Hiervan gaan er minimaal 45 over patiëntervaringen bij een eerste uitgifte van medicijnen. De andere 35 gaan over patiëntervaringen bij een herhaalrecept. Patiënten worden tussen 1 oktober en 1 mei per mail uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen. Het afgelopen jaar werd de PREM door 105.000 klanten van Service Apotheken ingevuld.

Landelijke benchmark apotheken

Feeddex voert, als onafhankelijk meetbureau, de PREM Farmacie uit voor de meer dan 500 Service Apotheken. Dit meetbureau is gecertificeerd en voldoet hiermee aan de landelijke richtlijnen die gesteld zijn door Zorginstituut Nederland. Alleen wanneer het meetbureau beschikt over de juiste certificeringen mag je als deelnemende apotheek meedoen aan de landelijke benchmark. Nadat de vragenlijsten zijn ingevuld worden de resultaten geanalyseerd door onderzoeksbureau Significant. Aan de hand van deze analyse kunnen wij zien hoe Service Apotheek scoort ten opzichte van andere apotheken in Nederland.

Hoge waardering Service Apotheken

In 2022 kwamen Service Apotheken voor het 7e jaar op een rij als beste apotheken uit de benchmark. De klanten waardeerden hun Service Apotheek met een 8,4 gemiddeld. Uitgebreide resultaten zijn te vinden op de website van Service Apotheek.

Hier vind je meer over de resultaten van de PREM.

Heb je vragen over PREM of Service Apotheek?

T +31 88 276 84 40 of E kwaliteit@serviceapotheek.nl

Gepubliceerd op: 18 oktober 2022

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!