Magazine | 10 oktober 2025
Inhoudsopgave
Patiënten met een ernstige ziekte willen niet steeds opnieuw hun verhaal vertellen. Met pharmabuddy’s hebben zij een vast aanspreekpunt in de apotheek.
Een pharmabuddy of apotheekbuddy is een gespecialiseerde apothekersassistent. Zo'n buddy is vooral waardevol wanneer er veel zorg moet worden afgestemd met zorgverleners en naasten, zoals bij dementie of in de laatste levensfase (palliatieve zorg). In zulke situaties draait alles om comfort. Ellen van Kuppeveld van Service Apotheek Malden is zo’n buddy. Haar telefoon kan elk moment overgaan met een dringende vraag. “Soms belt een huisarts: ‘Kunnen er nú morfinepleisters komen?’ Dan ga ik meteen in de actiestand, zodat iemand die palliatieve zorg ontvangt zo snel mogelijk verlichting krijgt.” Voor deze mensen is het fijn om niet steeds opnieuw hun verhaal te hoeven doen. “Dat scheelt veel stress en onzekerheid. We regelen het goed samen, met de juiste hulpmiddelen en medicijnen afgestemd op de situatie. Per dag kijken we wat er nodig is.”
“Fijn om niet steeds opnieuw je verhaal te hoeven doen.”
Buddy zijn betekent niet alleen spoedgevallen afhandelen. “Ik hielp eens een meneer die steeds meer moeite kreeg met slikken. Zijn pillen werden een worsteling. Samen vonden we een alternatief: een drankje, een oplosbare variant van het medicijn. Dat soort aanpassingen lijken klein, maar kunnen het dagelijks leven comfortabeler maken.”
Bij palliatieve zorg en dementie is de pharmabuddy al jaren een begrip. Sinds het najaar van 2024 zijn er ook buddy’s gespecialiseerd in parkinson. Deze zorgt vraagt om meer en langere begeleiding. Volgens Ellen beseffen veel mensen pas na een eerste gesprek hoe waardevol een buddy kan zijn. “Ik sprak eens 45 minuten met een mevrouw die twijfelde: Wat kan zo’n buddy nou voor mij betekenen? Aan het eind van ons gesprek zei ze: ‘Nu snap ik pas hoe belangrijk dit is.’” Deze vrouw, met vergevorderde parkinson, durfde haar medicijnen tegen misselijkheid nauwelijks in te nemen omdat ze bang was voor bijwerkingen. “Na ons gesprek stond ze er meer voor open”, vertelt Ellen. “Een week later kwam ze terug en wilde ze het toch proberen. Sindsdien voelt ze zich fitter en kan ze meer ondernemen. Dat zijn de momenten waarop je weet dat je écht verschil maakt.”
Patiënten hoeven geen afspraak te maken met een buddy. Ze kunnen gewoon binnenlopen of eerst bellen. Zo hoeven ze niet te wachten in de apotheek als het druk is. “Omdat we laagdrempeliger zijn dan een specialist of huisarts, spreken we mensen vaker en langer”, legt Ellen uit. “Daardoor pikken we signalen op die anderen misschien missen.” Soms gaat het om subtiele veranderingen: iemand die steeds meer trilt bij het pakken van zijn medicijnen, of iemand die ineens moeite heeft met het openen van een medicijnstrip. Andere keren horen buddy’s van mantelzorgers dat schrijven lastiger wordt, of dat iemand vaker struikelt en onzekerder loopt. Kleine dingen, die ongemerkt grote impact kunnen hebben op het dagelijks leven.”
“Dan vragen we door”, zegt Ellen. “Is er een hulpmiddel dat kan helpen? Is therapie een optie? We overleggen waar nodig met andere zorgverleners zoals een parkinsonverpleegkundige, huisarts, fysiotherapeut, ergotherapeut of logopedist. Zo zorgen we dat mensen niet onnodig lang met klachten blijven rondlopen die we kunnen oplossen.”
Om pharmabuddy te worden volgen apothekersassistenten een extra opleiding. Overweeg of deze rol ook in jouw apotheek van waarde kan zijn voor patiënten met complexe zorgvragen. Ook is het een mooie kans voor apothekersassistenten om zich te ontwikkelen en hun rol als zorgverlener uit te breiden.
Gepubliceerd op: 13 november 2025
Deze website gebruikt cookies om goed te functioneren, het bezoekersgedrag te analyseren, externe content te tonen en advertenties te personaliseren.
Meer weten? Klik hier voor meer informatie.