INLOGGEN

Waarom Judith Strous kiest voor een Hollandse coöperatie

Als Judith Strous van Apotheek Huizermaat besluit van groothandel te wisselen, breekt een spannende tijd aan. Haar taak? De juiste keuze maken op alle gebieden: financieel, zorginhoudelijk en als het gaat om vrijheid in ondernemerschap. Het antwoord vindt ze in Mosadex. Een Hollandse club; precies wat bij haar past.

Met een Nederlandse moeder en Curaçaose vader heeft Judith een bijzonder verhaal. “Geboren in Nijmegen, opgegroeid op Curaçao, gestudeerd in Utrecht, gewerkt in Nederland en op Curaçao, en terug in Nederland voor het gezinsleven”, vertelt ze in één ademteug. Ondertussen werkt ze ruim negen jaar als beherend apotheker bij apotheek Huizermaat in het gezondheidscentrum in Huizen. We heten Judith welkom én vragen haar waarom ze voor Mosadex heeft gekozen.

Alles onder één dak – precies wat ik wil

Wat zocht je in een nieuwe groothandel? “Ik was er vrij snel over uit dat ik zoveel mogelijk onder één dak wil afnemen, zonder vast te zitten aan te veel regels en beperkingen. Het werkt in de praktijk het beste als alle producten en diensten op elkaar zijn afgestemd. Zo begon mijn zoektocht", begint Judith.

Ze krijgt de formule Service Apotheek op het oog. “Hun zorgmodules en de Service Apotheek-app sluiten perfect aan bij de visie van ons gezondheidscentrum. Wij geloven in e-health en hybride zorg. Op dat vlak kwam Service Apotheek als beste uit de test. Dus ging ik me verdiepen in de organisatie achter de formule: Mosadex.” Voor Judith is een coöperatieve organisatie nieuw. Past deze samenwerkingsvorm bij haar?

Apothekers bepalen

Het wordt al snel duidelijk dat de coöperatie een slimme financiële keuze is. Maar voor Judith wegen vrijheid, medezeggenschap en zekerheid minstens zo zwaar. “Wij komen van een niet-Nederlandse groothandel, waar ik regelmatig tegen de grenzen van het keurslijf aanliep. Het was erg internationaal en zakelijk. En ik had behoefte aan een organisatie waar mijn stem en visie meetellen.”

“Ik wil meebeslissen over de invulling van zorgverlening en de toekomst van de openbare farmacie. Bij Mosadex is dit mogelijk door ledenvergaderingen, regiobijeenkomsten en stemrecht.”

Geen gaten meer in ons zelfzorgassortiment

Judith voelt zich goed bij de coöperatie en besluit Mosadex verder te onderzoeken. De Nederlandse apotheek verschilt van de Curaçaose apotheek. Om te beginnen, de openingstijden: zes dagen per week van 07.00 tot 19.00 uur. Maar ook het assortiment is anders. “Zo hadden wij ook een drogisterij met een enorm zelfzorgassortiment. Wat mij betreft een slimme financiële keuze, vanwege de marges en omdat klanten zo vaker langskomen.”

Door leveringsproblemen bij de vorige groothandel lukt het Apotheek Huizermaat niet om een compleet zelfzorgassortiment aan te bieden. “Daarom gaan wij voor het schappenplan van Service Apotheek én ben ik heel enthousiast over het brede assortiment van Holland Pharma", zegt Judith.

Een warm welkom en vertrouwen

Genoeg redenen voor Judith om de keuze te maken. Maar toch is het ook spannend. “Zo'n keuze maken gaat niet over één nacht ijs. Gelukkig kon ik altijd rekenen op mijn accountmanager Sonja van der Staak. Zelfs tijdens haar vakantie kon ik haar bereiken. Dat gaf me direct vertrouwen.”

Judith is enthousiast over de mogelijkheden voor logistiek en inkoop bij Mosadex. Maar ze begint bij het begin. “Ter voorbereiding gaan we binnenkort bij een andere apotheek kijken naar de Mosadex-producten die zij gebruiken. En zeker in de eerste drie maanden zal Sonja ons intensief begeleiden en adviseren. Met Mosadex kies ik voor samenwerking, vrijheid en een toekomstgerichte visie op farmacie. Het hele pakket onder één dak, een franchiseformule die aansluit bij onze visie op zorg en de kracht van de coöperatie. Ik heb alle vertrouwen in onze keuze!”

Gepubliceerd op: 24 juli 2025

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!