Magazine | 10 oktober 2025
Inhoudsopgave
Een APK voor je auto? Daar denkt niemand meer over na. Dat doe je gewoon. Ook als deze nog prima rijdt. Bij een medicatiebeoordeling is dit wat minder voor de hand liggend. Terwijl het om je eigen gezondheid gaat. Apotheker Petra Oenema-ten Have van Service Apotheek Neptunus in Delfzijl en Anke Lambooij van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) vertellen er meer over.
Veel mensen beginnen op een bepaald moment met medicijnen op voorschrift van hun huisarts of specialist, maar daarna? Dan kabbelt het vaak gewoon door. Niemand kijkt écht of die medicijnen nog nodig zijn of wel goed werken. Anke: “Eigenlijk kijkt iedereen naar elkaar. Degene die medicijnen slikt, denkt: de dokter schreef het voor, dus het zal wel kloppen. De apotheker en huisarts aarzelen soms om zonder aanleiding iets ter discussie te stellen”.
Het gevolg? Sommige medicijnen die eigenlijk tijdelijk bedoeld waren, blijven eindeloos op herhaalrecept staan. Ondertussen verandert de gezondheid van je patiënt, zijn er nieuwe medische inzichten of betere alternatieven. Daar komt de medicatiebeoordeling om de hoek kijken. Jaarlijks neem jij met jouw patiënt de medicatie onder de loep. Kloppen de doseringen nog? Zijn er vervelende bijwerkingen? Kan het misschien anders of zelfs zonder? Dit is een mooie manier om jouw expertise als zorgverlener in te zetten en je patiënt proactief te helpen.
De medicatiebeoordeling kun je ook wel ‘medicijn-APK’ noemen. Deze term werd bedacht tijdens de Dag van Verantwoord Medicijngebruik en is sindsdien blijven plakken. Het is een makkelijke manier om aan jouw patiënten duidelijk te maken wat de medicatiebeoordeling is en waarom het belangrijk is. Anke: “Iedereen snapt meteen wat ermee bedoeld wordt, dat maakt de check een stuk laagdrempeliger. APK staat namelijk voor Alle Pillen Kloppen”.
Bij Service Apotheek Neptunus zit de medicijn-APK inmiddels stevig in hun routine. Petra: “Ik voer regelmatig APK-gesprekken met mensen, in de apotheek of gewoon bij hen thuis.” Hoe kun je hier nu zelf mee aan de slag in de apotheek? Petra geeft een tip: “Samen met een collega moedigen we elkaar aan om elke week een paar mensen te bellen, waardoor het een vast onderdeel van ons werk is geworden.” Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met de huisarts. “In het begin was het even afstemmen, maar inmiddels loopt het soepel. Na het gesprek sturen we digitaal onze aanbevelingen door naar de huisarts”.
Soms leidt de APK tot verrassende ontdekkingen. Petra herinnert zich iemand die al 10 jaar rondliep met dikke enkels en een aanhoudende kriebelhoest. “Hij legde nooit de link met zijn medicijnen. Na een kleine aanpassing sliep hij ineens stukken beter. En zijn partner? Die sliep eindelijk ook rustig door”. Dit voorbeeld geeft aan hoe nuttig en belangrijk een medicatiebeoordeling is en wat het voor het leven van jouw patiënten kan betekenen.
Het kost flink wat tijd om alle gegevens te verzamelen, met de huisarts te overleggen en bevindingen terug te koppelen, maar de medicatiebeoordeling levert vooral heel veel op. Petra merkt dat ze hierdoor niet alleen medische dossiers beter begrijpt, maar vooral ook de mens achter het medicijngebruik. “Ik kijk altijd naar de driehoek: medicijngebruiker, apotheker en huisarts. Door het vooronderzoek weet ik hoe de huisarts tegen de medicijnen aankijkt en verdiep ik me in het dossier. Maar tijdens de medicatiebeoordeling draait alles om de medicijngebruiker. Hoe voelt iemand zich? Welke klachten spelen een rol? Hoe passen de medicijnen in het dagelijks leven?” Daarom stapt Petra altijd blanco in een medicatiebeoordeling. Geen vooroordelen, geen snelle conclusies. “Ik heb wel een vragenlijst, maar die gebruik ik als checklist. De grootste inzichten komen pas als je echt luistert”.
Beiden merken dat de medicatiebeoordeling alsmaar bekender wordt. Steeds meer apothekers gebruiken deze check op hun eigen manier. “Momenteel wordt de medicatiebeoordeling vergoed voor mensen van 70 jaar en ouder die 5 of meer medicijnen gebruiken of kwetsbaar zijn, maar ik denk dat we nog véél meer mensen kunnen helpen”, zegt Petra. “Ik ben er alert op en luister en kijk goed. Bijvoorbeeld naar bezorgers die signalen opvangen, of door kritisch te kijken naar bepaalde medicijncombinaties”.
Anke ziet ook kansen voor een tussenvorm. “Misschien een kort consult voor mensen die twijfelen, bijvoorbeeld over stoppen met antidepressiva. Gewoon even samen kijken wat verstandig is. Ook die zorg wordt in de meeste gevallen vergoed”. Daar liggen dus kansen voor jou als apotheker om jouw kennis als medicijnexpert in te zetten.
Daarnaast hoopt Anke dat patiënten zélf vaker aan de bel trekken als ze een niet-pluis-gevoel hebben. “Er bestaan geen domme vragen”, benadrukt Petra. Hoe bekender de medicatiebeoordeling is bij patiënten, hoe makkelijker het voor hen is om bij de apotheker langs te komen voor advies.
Wist je dat patiënten in de Service Apotheek-app een bericht ontvangen als ze in aanmerking komen voor een medicatiebeoordeling? Dit helpt hen om de eerste stap te zetten. In de eerste 3 maanden na de introductie maakten daar al meer dan 900 patiënten gebruik van!
Gepubliceerd op: 31 oktober 2025
Deze website gebruikt cookies om goed te functioneren, het bezoekersgedrag te analyseren, externe content te tonen en advertenties te personaliseren.
Meer weten? Klik hier voor meer informatie.