INLOGGEN

De apotheker als zelfzorgspecialist

De rol van de apotheker verandert. Zo werkt de apotheker steeds intensiever samen met de huisarts en wijkzorg. Ook ontstaan er leefstijlapotheken met een focus op preventie. Deze ontwikkeling sluit aan bij het Integraal Zorg Akkoord (IZA). “Er liggen genoeg kansen voor de toekomst, zien ook directieleden Harco Eising en Ruud van Munster van Holland Pharma. Ruud is tevens directeur van Nederlandse Drogisterij Service (NDS), het bedrijf achter de DA-formule. We vroegen hen wat zij voor de apotheek kunnen betekenen.

Ruud van Munster en Harco Eising

Nieuwe kansen voor de apotheek: genezen én preventie

“Wij zien de apotheker als zorgspecialist, óók op het gebied van zelfzorg,” vertelt Ruud. Voor zelfzorg zit je goed bij NDS en Holland Pharma. Harco: “Het maakt niet uit wat voor type zelfzorg je zoekt. Van alternatieve middelen tot heel dichtbij de ‘echte’ zorg: wij hebben het in ons assortiment. Dat is onze rol binnen Mosadex Groep.” Holland Pharma heeft een assortiment met ruim 75.000 drogisterij- en reformproducten. NDS heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot een succesvolle, moderne en winstgevende drogisterij formule met ruim 300 franchisenemers.

Ruud: “Het gaat uiteindelijk om gezond worden én gezond blijven. Dat is niet alleen ónze visie, zo kijken we ook vanuit Mosadex Groep. Vaak kom je in een apotheek na doorverwijzing van de huisarts om weer ‘gezond’ te worden. De producten die wij leveren, zorgen ervoor dat je gezond blijft en lekker in je vel zit. Zelfzorgartikelen zijn veelal op preventie gericht, producten om je beter te doen voelen. Jezelf verwennen met een goede gezichtscrème bijvoorbeeld, daar kan een consument blij van worden. Waarom zou je de voorkant van je apotheek dan niet aantrekkelijk inrichten met relevante zelfzorg artikelen en andere leuke producten, zoals mooie Verzorgingsproducten? Dat is voor mensen een reden om even binnen te lopen. Daar willen we bij NDS en Holland Pharma apothekers graag in ontzorgen.”


"Zo breng je zorg en commercie samen, passend bij jouw apotheek.”

 

Meebewegen in een veranderende wereld

“De wereld verandert snel”, vertelt Ruud, “daar moet je in meebewegen. We willen dat consumenten de apotheek actief opzoeken voor zorgadvies, niet alleen wanneer ze medicijnen nodig hebben. Bijvoorbeeld bij advies over kleine kwaaltjes net zoals dat nu bij de drogist plaatsvindt. In plaats van naar de huisarts te gaan, kunnen ze dat advies ook bij de apotheek krijgen. Die ontwikkeling versterkt de lokale positie van de apotheker.” Het is een manier om als apotheker toegevoegde waarde te leveren vanuit eigen expertise, maar tegelijkertijd ook een commerciële kans”, vindt Ruud. “Zo breng je zorg en commercie samen, passend bij jouw apotheek.” En dat is volgens de heren nodig met oog op de toekomst. “Naar verwachting zal het aantal mensen dat de apotheek fysiek bezoekt op termijn teruglopen, door thuisbezorging, afhaalkluizen en online bestellingen”, licht Ruud toe. “Daarom moet je als apotheker naar je businessmodel kijken. Waar bied ik nog meer toegevoegde waarde voor een patiënt of consument?”  Harco: “Als apotheker wil je relevant blijven. Zorgadvies is daarbij belangrijk, maar zelfzorg hoort hier natuurlijk ook bij.”

“Als apotheker wil je relevant blijven. Zorgadvies is daarbij belangrijk, maar zelfzorg hoort hier natuurlijk ook bij.”


Ontzorgen in de zelfzorg

“We merken dat steeds meer apotheken aangeven dat ze meer met preventie en zelfzorg willen doen, maar dat ze niet goed weten hoe ze dit aan moeten pakken. Daarom willen wij hen hierin ontzorgen,” aldus Harco. “Hoe we dat doen? We maken het apothekers makkelijk om preventie- en zelfzorgartikelen in hun apotheek te integreren. Onze buitendienst helpt bij het samenstellen van het assortiment, afgestemd op jouw lokale klant. En we ondersteunen ook met schappenplannen, integratie in kassasystemen, enzovoort.” Maar om dit succesvol te doen, is er vaak wel een verandering in denkwijze of manier van werken nodig, vertelt Ruud. “Een apotheker en zijn of haar assistenten moeten schakelen van een reactieve houding over zelfzorg naar een proactieve houding. Geen zorgen, ook daar ondersteunen we bij met bijvoorbeeld trainingen voor apothekers­assistenten die aan de balie staan.

Onze trainingen gaan in op verkoop, maar ook productkennis over verschillende categorieën komt aan bod.”

Niet elke apotheek heeft dezelfde behoeftes en wensen, daarom bieden NDS en Holland Pharma verschillende opties aan. “Denk aan een saladebar waarbij je alleen kiest wat jij wilt,” aldus Ruud. Dat varieert van een volledige DA in de apotheek tot een schap-in-shop module met flexibel assortiment. Allemaal met exclusieve toegang tot DA-huismerk producten, inclusief de 100% duurzame en biologische producten van DA by Erica. “Dit zijn producten van een hele goede kwaliteit”, vertelt Ruud, “die een mooie marge hebben. Dat is ook niet onbelangrijk.”

Ervaring uit de praktijk

Inmiddels zijn er al ruim twintig combinaties gemaakt waarbij apotheek en drogisterij elkaar versterken. Ervaringsdeskundige op dit gebied is apotheker Bart Jansen, die bij diverse apotheken de combinatie met DA al toepast. “Wij zijn veel bezig met de toekomst van de apotheek en hoe wij die voor ons zien. We geloven in de apotheek, lokaal in de wijk. Daarvoor moeten we voeling houden met de mensen en hen iets blijven bieden. DA-select is een manier om dit te doen.”

Een tip van Ruud: “Ga vooral eens praten met een collega die al meer met preventie en zelfzorg doet. Zo krijg je de juiste verwachtingen als je hieraan begint.” Harco vult aan: “Je kunt ook starten met één schap en daar vervolgens in groeien.”

De combinatie met een drogisterij voegt volgens hem iets toe aan het imago van zijn apotheken. “Het ziet er fris en professioneel uit, met netjes ingerichte en gevulde schappen. Dat straalt ook weer af op de apotheek.” Bart ziet dat ook terug in de resultaten. “Het kost continu aandacht en tijd om de integratie goed te doen, daar moet je in willen investeren. Maar door de combinatie met DA groeien we op alle locaties. We zijn toch een bedrijf en dan mag je best nadenken over hoe je geld verdient.” Hij ontkent niet dat het wel even wennen was voor de apotheekteams. “We moesten echt wel even zoeken naar de aansluiting tussen de drogisterij en de apotheek. Onze apothekersassistenten zijn heel patiëntgericht, ze voelen zich veilig achter de balie. De drogisterij is meer consumentgericht. Je moet eraan werken om dat bij elkaar te laten passen en je team hierin meenemen. Wij hebben nu gekozen voor een gastvrouw in de drogisterij. Mensen voelen zich hierdoor welkom en komen ook terug voor het advies dat we daar geven.”

Heb je een Service Apotheek?

De komende maanden werken we de mogelijke modellen voor een samenwerking tussen jouw Service Apotheek en DA verder uit. Maak alvast gebruik van alle zelfzorgondersteuning. Dat begint bij een overleg met de Productmanager Private Label. Maak verder gebruik van materialen zoals schappenplannen, prijskaartjesabonnement, koppelzorg- informatie en de ServiceWijzer. Meer weten? Neem contact op met:
sam@serviceapotheek.nl.

Nieuwsgierig geworden?

Neem contact op met Ronald rodenburg

Ronald Rodenburg Manager Expansie & Acquisitie
ronald.rodenburg@da.nl

 

Gepubliceerd op: 01 augustus 2023

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!