INLOGGEN

Wat hebben Optimaal Bestellen en een ontslakkingskuur gemeen?

Starten met Optimaal Bestellen wordt ook wel eens vergeleken met een ontslakkingskuur. Waarom? “Als je start met Optimaal Bestellen moet je eerst wat hobbels nemen, zowel in gedrag als voorraad. Het kost echt een aantal maanden voordat alles op de rit is. Maar als het dan eenmaal op de rit is, kan je sneller, met meer gemak en overzichtelijker je assortiment beheren” vertelt Service Apotheker Jaap Denee enthousiast.

Service Apotheek Greidanus werkt inmiddels al ruim een jaar met Optimaal Bestellen. Jaap: “Het opstarten kost tijd. Je moet eerst je eigen ‘problemen’ oplossen. Denk aan het opschonen van de voorraad en producten op uitverkoop zetten.”  Volgens Jaap moet je daar doorheen. “Na het opschonen ontvang je de eerste keer een dijk van een bestelling. Daar schrik je echt wel even van, en je moet het ook nog kwijt kunnen in je apotheek. Maar op den duur normaliseert zich dat en dan scheelt het je veel handelingskosten. De apothekersassistenten zijn veel sneller klaar en je voorraad is beter op orde.”

Kritisch blijven

En eerlijk is eerlijk, Jaap vindt dat er soms ook wel meer nodig is dan één druk op de knop. Hij vindt namelijk dat je als apotheker nog steeds kritisch moet kijken naar je instellingen. “Zo zijn er bijvoorbeeld producten die langzaam lopen of artikelen die je op plank wilt houden, terwijl het systeem daar iets anders van vindt. Ook daar krijg je een steeds beter gevoel bij.” Eén ding staat voor hem vast: ondanks dat je zelf kritisch moet blijven, maakt Optimaal Bestellen je leven een stuk gemakkelijker.

Meer gemak én slimmer

Ook bij de preferentiewissel die weer voor de deur staat, biedt Optimaal Bestellen veel voordelen. Volgens Jaap beheer je met meer gemak én slimmer het assortiment. “In no-time laat je de preferentiewissel de revue passeren en stel je alles opnieuw in. Je bent niet meer handmatig met lijstjes in de weer en binnen een half uurtje ben je er doorheen.”

"In no-time laat je de preferentiewissel de revue passeren en stel je alles opnieuw in."

Er zijn twee smaken, vertelt Jaap. “Je kunt alles aanklikken, in één keer doorvoeren en de weken erna nog wat bijstellen. Of je gaat iets voorzichtiger te werk door zelf de top van het assortiment na te lopen voordat je de wissel doorvoert. Wat je ook kiest, je kiest wat voor jou handig is en wat bij jouw apotheek past.”

Angst voor het onbekende

Op de vraag of Jaap Optimaal Bestellen aanraadt aan andere apothekers zegt hij volmondig ja. “Het is de angst voor het onbekende. We dachten altijd dat we ons assortiment- en voorraadbeheer goed deden, tot de cijfers anders uitwezen. Je moet er vertrouwen in krijgen, maar dat vertrouwen komt er echt. Het is een soort ontslakkingskuur; je moet er tijd in stoppen om het te leren kennen en je assortiment op te schonen, maar uiteindelijk geeft het rust op de plank én in de apotheek”, sluit hij af.

Wil je meer informatie over Optimaal Bestellen? Neem dan contact op met Nynke Doeksen, accountmanager Mosadex Groep: T 06 10 45 98 90

Ook interessant voor u?

Leest u al mee in het Mosadex-magazine?

Nee, schrijf me in!


© Mosadex Groep 2022 |
Mosadex Groep op social media: