INLOGGEN

Al 10 jaar declareren met NCasso

Declareren. Een maandelijks terugkerende taak. Een die wél moet gebeuren, want zonder declaraties geen vergoedingen. NCasso helpt apothekers bij dit proces. Dit jaar viert NCasso haar tienjarig jubileum samen met het 12,5-jarig bestaan van NControl. Hoe blijft NCasso innoveren en de inmiddels 750 klanten ondersteunen? We spreken hierover met Service Apotheker Marco Lourens en NCasso-medewerker Niels van der Weg.

We gaan terug in de tijd. 2012, de start van NCasso. Vanaf die tijd werden de prijzen tussen verzekeraars en aanbieders van farmaceutische zorg onderhandelbaar. Dat betekende meer contracten en contractafspraken voor de apotheker. En dus meer administratie. De behoefte aan een goed declaratiesysteem ontstond en NCasso werd geboren.

Het declaratieportaal voor de zelfstandige apotheek

NCasso is er voor de zelfstandige apotheek. Het systeem monitort de volledigheid van declaraties van de apotheek aan de zorgverzekeraars. Ook zorgt het voor de juiste tarieven in het apotheekinformatiesysteem (AIS) en in de declaraties. Klopt er iets niet, dan belt de NCasso-helpdesk de apotheker en helpt bij het vinden van een oplossing. Dat bespaart de apotheker veel tijd. Het NCasso-team heeft nauw contact met verzekeraars en zorgmakelaars en is actief betrokken bij de standaardisering en verbetering van het declaratieproces.

Acht miljoen declaratieregels per maand

In de declaratieperiode aan het begin van de maand gaan zo’n acht miljoen declaratieregels (goed voor 160 miljoen euro) door het systeem. Niels van der Weg werkt al drie jaar bij NControl. Hij is verantwoordelijk voor de hulpmiddelen- en dagprijsdeclaraties die vanuit NCasso bij de verzekeraars worden ingediend. “We monitoren op volledigheid en bellen naar de apotheek als er declaraties ontbreken. Iedere maand gebeurt dat wel een aantal keer. Apothekers zijn blij als we bellen, want soms zijn ze het echt vergeten.”

Marco Lourens van Service Apotheek Malden is al sinds het begin klant. We vertellen hem welke fouten het NCasso-team tegenkomt in de declaraties en hoeveel daarvan wordt aangepast om te voorkomen dat ze worden afgekeurd. Ze vullen codes aan als dat nodig is, corrigeren WMG-tarieven, herdeclareren bij problemen, controleren de correcties van de verzekeraars en bemiddelen met marktpartijen bij het zoeken naar oplossingen. Lourens reageert verbaasd: “Dat wist ik eigenlijk wel, maar je bent je niet altijd bewust van de hoeveelheid administratie. Het kan natuurlijk niet allemaal vanzelf goed gaan!”

Van declareren tot afkeuringen

Iedere vrijdag loopt Lourens de declaraties na. Hij controleert de AGB-codes¹ van de voorschrijvers en of de nota’s die naar patiënten worden verstuurd, inderdaad naar de patiënt moeten. “Aan het einde van de maand check ik de COV². En dan is het nog maar één druk op de knop en de declaraties zijn ingediend! Het werkt echt heel makkelijk”, vertelt Marco.

Hij is veel tijd kwijt met het controleren van alle afkeuringen en vraagt zich af waarom er soms duizenden prijscorrecties voorbijkomen, die vaak maar om een paar cent minder gaan. “We dienen liever niet te laag in”, antwoordt Niels op die vraag. “We spoelen bijvoorbeeld de LPG-prijzen³ niet in, omdat er tot nu toe geen absolute validatie over LPG met de verzekeraars mogelijk is.” Volgens Lourens zijn de prijsverschillen wel zichtbaar, maar zonder verdere informatie niet verklaarbaar. “Als apotheker wil je weten of je een product met verlies hebt afgeleverd”, vertelt hij.

Contact met zorgverzekeraars

Om alles in goede banen te laten lopen heeft Niels veel contact met zorgverzekeraars. “Zorgverzekeraars hebben een uitdaging in het sneller oplossen van problemen. Ik zie het als onze taak om daarop toe te zien.” Dit is ook gelijk de uitdaging in het werk van Niels. Het is specialistisch werk omdat het declaratiesysteem complex is. “Elke keer gebeurt er wel iets onverwachts. Er kan overal iets misgaan: bij de apotheken, in het AIS of bij de zorgverzekeraars. “Ik ga er dan graag mee aan de slag, zodat apothekers daar geen tijd aan kwijt zijn.”

Al 10 jaar een declaratiesnelweg

Marco is heel helder, hij is heel tevreden over NCasso. Volgens hem is de retourinformatie snel beschikbaar en duidelijk. “Het is een echte declaratiesnelweg en de helpdesk fungeert als poortwachter.” En gelukkig is Marco niet de enige die daar zo over denkt. Uit onderzoek onder gebruikers is gebleken dat ze tevreden tot heel tevreden zijn over de functionaliteiten van NCasso. “De helpdesk van NCasso werd met een 7,9 beoordeeld en zelfs 95% van de respondenten raadt NCasso aan bij collega’s”, vertelt Niels. En die hoge score snapt hij wel, want NCasso maakt echt het verschil volgens hem. “Als je NCasso nog niet gebruikt ben je een dief van je eigen portemonnee”, grapt hij.

Op naar de volgende 10 jaar

Inmiddels gebruiken zo’n 750 apotheken NCasso en daarmee is NCasso een blijvend onderdeel geworden in het IT-landschap van de apotheker. In het jubileumjaar staan diverse optimalisaties op de planning. Op dit moment werkt het NCasso-team aan punten op de wensenlijst van de apothekers: betere integratie met de AIS-en, een koppeling met boekhoudprogramma’s en optimalisatie van NCasso-functionaliteiten. Zo kan een apotheker sinds kort meerdere afkeuringen met dezelfde foutcode tegelijk herdeclareren en is er een toelichting beschikbaar bij onduidelijke retourcodes. Niels: “We zijn continu in gesprek met onze klanten om te horen wat zij nodig hebben. Dat geeft ons input om het programma te verbeteren.”

 

Meer weten? Kijk dan op www.ncontrol.nl

 

1 AGB: Algemeen GegevensBeheer
2 COV: Controle op Verzekeringsgegevens
3 LPG: Laagste Prijs Garantie

Onze vacatures

Gepubliceerd op: 12 april 2022

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!