Nieuws | 23 september 2024
Inhoudsopgave
De operatie aansturen van een kennisorganisatie in een markt die onder druk staat: dat is een uitdaging waar niet iedereen volmondig ‘ja’ op zal antwoorden. De 48-jarige Nico Kuipers zette echter met vol vertrouwen in het begin van dit jaar zijn handtekening onder zijn arbeidsovereenkomst bij Mosadex Groep. Hoe heeft hij zijn eerste maanden als COO ervaren en wat is zijn visie op (farma)logistiek? Hij neemt ons graag mee.
Samen met Ard van der Meij vormt Nico Kuipers het bestuur van Mosadex Groep. Als COO is Nico eindverantwoordelijk voor de productie - en logistieke activiteiten. Al zijn hele werkende leven is hij actief in de wereld van supply chain en de operatie die daarbij komt kijken. Altijd, zoals hij omschrijft, bij organisaties die bezig zijn met de goederenbeweging van product naar eindgebruiker. “Nooit van grondstof tot product, dat is een hele andere wereld. Maar fijnmazige distributie, via verschillende kanalen, retail, groothandelsorganisaties, e-commerce en winkelnetwerken: dat is helemaal in mijn straatje!” Mosadex zag dan ook direct een match toen hij solliciteerde als nieuwe COO, officieel per 1 februari 2023.
“Ik tref een volwassen organisatie aan, erg divers door de structuur met verschillende dochterbedrijven en met een centrale strategie die dat aan elkaar rijgt.” Nico vertelt dat hij onder de indruk is van het ondernemerschap, de kwaliteit van de keten en de data waarmee we werken. “Het is vrij uniek hoe geïntegreerd deze keten is. In een traditionele relatie tussen groothandel en klant, weet de groothandel weinig over wat er bij de klant gebeurt. Hij levert producten op basis van een bestelling en stuurt er een rekening achteraan. Bij Mosadex kunnen we vraag en aanbod bijna naadloos op elkaar afstemmen, kennen we de verdienmodellen, de prijsstrategie, de voorraadstanden en vraagpatronen van onze klanten. Die data is ook continu up to date, erg bijzonder. Daarbij komt dat door de coöperatieve structuur er een groot gezamenlijk belang is bij maximale efficiëntie. Als beide partijen gereserveerd in de onderhandeling zitten, is het effect altijd suboptimaal – dat hebben wij niet!”
Waar Nico minder van onder de indruk is, is de executiekracht om veranderingen door te voeren en de vrijblijvendheid om voor klanten bijzondere uitzonderingen te maken. “De vele uitzonderingen op het proces zijn door de jaren heen meer gewoongoed geworden dan uitzondering. Terwijl dat onze productie- en logistieke keten soms onnodig kwetsbaar en duur maakt.”
“Er is waanzinnig veel kennis in en rondom onze organisatie over de openbare farmacie.”
Nico legt uit dat je de operatie van een bedrijf zoals onze groothandel kan onderverdelen in drie deelgebieden: het distributienetwerk, de infrastructuur van je locaties en de mensen die het werk verrichten. “Bij Mosadex Groothandel is de distributie veruit de grootste kostenpost: het ‘picken en packen’ van de goederen en het vervoeren naar de klanten. Dat laatste hebben we uitbesteed aan een dedicated partner. Dat betekent dat deze partij alleen voor Mosadex rijdt en zijn zendingen niet combineert met andere producten. Dat is per definitie een dure oplossing voor een redelijk generieke service. Natuurlijk moet transport aan de GDP-richtlijnen voldoen. Maar bij de voedingsmiddelenketen hebben ze toch ook veeleisende richtlijnen en in-night transport? Zolang wij de juiste producten, tegen de juiste condities in de apotheek afleveren vóórdat deze haar deuren opent, zou ik niet weten waarom de vrachtwagen niet gevuld mag zijn met andere producten voor andere locaties. Minder lucht vervoeren, dat is de doelstelling voor nieuwe afspraken met onze distributeur.”
Vervolgens kijkt Nico naar de tweede grootste kostenpost: de mensen. Door de uitzonderingen op klantniveau, is er vervuiling in het proces en is maatwerk nodig voor de orderafhandeling. Dat betekent extra handelingen en extra controles waar medewerkers mee gemoeid zijn. Dit kan slimmer en zal ook moeten nu de markt onder druk staat.” Dit keer bedoelt Nico niet de apotheekmarkt, maar de arbeidsmarkt, want net zoals in vele branches is het hebben en houden van personeel een kostbaar goed. “Om deze en andere redenen optimaliseren we onze software ‘optimaal bestellen’ en automatiseren we het inkoopproces. Ook kiezen we voor andere organisatiemodellen waarbij we de verantwoordelijkheid lager in de organisatie leggen, met kleinere teams werken en meer aandacht voor medewerkers, bij Apotheek Voorzorg is dit reeds succesvol geïmplementeerd en zien we nu al een sterke daling van het ziekteverzuim en een hogere productiviteit!”
“Het is nooit moeilijk om te zien wat er beter kan, wel om te begrijpen waarom de zaken zijn zoals ze zijn. Hoe meer tijd je daarin steekt en de achtergrond begrijpt, hoe effectiever je bent in het implementeren van verbeteringen. Die tijd moet ik mezelf gunnen, maar van nature ben ik een ongeduldig persoon”, vertelt Nico met een glimlach. En van een COO heeft men wellicht ook hoge verwachtingen? “Natuurlijk, dat merk ik ook en dat mag ook. Maar met een organisatie van 1,7 miljard omzet, bijna 2000 medewerkers en 700 apotheeklocaties in Nederland, moeten we onze stappen weloverwogen maken. Dus dat doen we, sámen met onze klanten en dat maakt het extra leuk!”
“Mosadex en haar achterban zijn kennisgedreven, er is waanzinnig veel kennis in en rondom onze organisatie over de openbare farmacie. We zijn bewust bekwaam – maar in de buitenwereld gebeurt ook ontzettend veel en daarin zijn we soms onbewust onbekaam. Disruptie vindt niet lineair plaats, dat gaat niet over morgen beter doen wat je vandaag doet. Disruptie gaat over innovatiekracht en nieuwe (verdien)modellen. Je kunt beter jezelf ‘disrupten’ – sorry voor het woord – dan dat een ander dat doet!” Dat is toch best wel spannend? “Tja… het leven is spannend maar wie is er beter gepositioneerd dan wij?”
Gepubliceerd op: 13 juli 2023
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.