Magazine | 7 juli 2025
Inhoudsopgave
Hoe bewaar je de balans tussen contact in de apotheek en online zorg? Apotheker Ebian Brill van Service Apotheek Hanzeplein ziet hoe de Service Apotheek-app het contact met patiënten verandert én verbetert.
“Mijn vader was ook apotheker”, vertelt Ebian. “Vroeger was zijn bureau bezaaid met papieren recepten als het druk was. Dat is nu ondenkbaar.” Veel patiënten regelen hun herhaalrecepten met een paar klikken in de app, stellen daar hun vragen en ontvangen extra uitleg en tips. Dat scheelt papier én tijd.
Je zou misschien denken dat digitalisering leidt tot minder contact, maar dat is niet het geval. “We hebben juist méér contact met patiënten dan vroeger, alleen is de vorm veranderd”, legt Ebian uit. “Dankzij de app is de drempel lager om vragen te stellen. Patiënten stellen dus vaker een vraag en doen dat op een moment dat hen uitkomt. Wij geven op een rustig moment antwoord. Altijd binnen één werkdag. Dat zorgt voor een betere verdeling van de werkdruk én meer gerichte hulp.” Toch is niet alles digitaal op te lossen. “Sommige dingen wil je gewoon persoonlijk bespreken”, benadrukt Ebian. “Bijvoorbeeld uitleg over een nieuw medicijn of een inhalatie-instructie. Daarvoor is persoonlijk contact echt waardevol.”
Niet iedereen stapt moeiteloos over op digitale zorg. “Ouderen en patiënten uit sociaal kwetsbare groepen maken minder gebruik van de app”, merkt Ebian op. “Soms krijgen zij een brief met uitleg over de app, of een huisarts benoemt het tijdens een consult. Daarnaast laten we aan de balie zien hoe eenvoudig de app werkt.”
Volgens Ebian stelt digitalisering apotheken in staat om nog meer voor patiënten te betekenen. “Sterker nog, de waardering voor de apotheek groeit omdat patiënten sneller en makkelijker geholpen worden. Maar uiteindelijk blijft de apotheek een plek waar je terecht kunt voor advies, een luisterend oor en persoonlijke zorg. Die combinatie van digitaal en fysiek, dát is de apotheek van nu en van de toekomst.”
Gepubliceerd op: 18 augustus 2025
Deze website gebruikt cookies om goed te functioneren, het bezoekersgedrag te analyseren, externe content te tonen en advertenties te personaliseren.
Meer weten? Klik hier voor meer informatie.