INLOGGEN

Altijd het juiste niveau van kwaliteit in jouw apotheek met SA Multisite 

Dat kost jou minder tijd, zorgen en geld 

 
Als apotheker ben je niet alleen medicijnexpert. Je weet ook het nodige van logistiek, relatiemanagement en kwaliteit. Herkenbaar? Jouw hart gaat sneller kloppen van het bieden van optimale farmaceutische zorg. En dan is het fijn als de kwaliteit in jouw apotheek gewoon goed geregeld is. Marianne Schepers, werkzaam als Hoofd Zorg & Kwaliteit bij Service Apotheek, geeft ons tips en tricks om de beste kwaliteit aan te bieden op een eenvoudige manier.  

Jouw zorg, onze zorg
Eerst de feiten op een rij. Openbare apotheken zijn verplicht om te voldoen aan de Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ). Met een HKZ-certificaat toon je aan dat je constant je dienstverlening als apotheker verbetert. Het is een keurmerk richting patiënten en een randvoorwaarde vanuit zorgverzekeraars. Er wordt verwacht dat je van alles inregelt om de kwaliteitsprocessen in de apotheek te blijven borgen en jaarlijks vindt er een audit plaats. “Zelfstandig de certificering rondkrijgen vraagt veel van jouw tijd als apotheker. Tijd die je liever wilt investeren in zorg aan de patiënt”, geeft Marianne aan. “Daarom kunnen alle Service Apotheken gebruik maken van hulp in de vorm van SA Multisite en een centraal digitaal kwaliteitsmanagementsysteem ingericht in eQuse.

Eenvoudig je kwaliteit verbeteren 
Wat komt er allemaal kijken bij het certificeren? Er wordt verwacht dat je een kwaliteitshandboek ontwerpt, wijzigingen doorvoert, verbeteracties onderneemt en zelf ideeën bedenkt om de kwaliteit te blijven borgen. Zeker dat laatste kan een uitdaging zijn.  

Marianne: “Daarom was de ontwikkeling van een centraal systeem en werkwijze zo gewenst. Met eQuse maken we het je makkelijker. We ontwikkelen een jaarkalender in januari. Alle kwaliteitsacties staan hier overzichtelijk in. Aangevuld met een instructie hoe je deze acties moet uitvoeren. Je vinkt een actie aan als je deze hebt uitgevoerd, dit kan bijvoorbeeld gaan over de periodieke nierfunctiecontrole bij een bepaald medicijn. Heb je alle taken uitgevoerd? Dan voldoe je aan de regels.”  

Samenwerken binnen de formule 
Al het werk wat het hoofdkantoor van Service Apotheek uit handen neemt moet wel gecontroleerd worden, daarom vindt er jaarlijks in september een kantooraudit plaats. Deze centrale audit heeft ook als voordeel dat niet alle apotheken een individuele audit krijgen. Voor de steekproef worden 25 tot 30 apotheken geselecteerd. Ronden zij de audit positief af? Dan ontvangen alle deelnemende apotheken hun certificaat, dit zijn er ongeveer 450.  

Ook plant Service Apotheek intercollegiale bezoeken als een vorm van interne audits, bijvoorbeeld met apotheken die hetzelfde apotheek informatiesysteem gebruiken. “We merken dat apotheken veel van elkaar kunnen leren. Zij gebruiken hiervoor een vragenlijst opgesteld door Service Apotheek om samen door te nemen. De vragen zijn gebaseerd op uitkomsten van eerdere audits, IGJ-toetsingen en ervaringen uit het veld. Een vraag kan gaan over hoe om te gaan met de controle op kinderdoseringen of wat doe je met medicatie die niet of te laat wordt opgehaald. Het helpt om met een collega over dit onderwerp te praten.”    
 
Kwaliteit is de basis 
“Kwaliteit is de kapstok binnen een apotheek waar je alles aan ophangt. Het is de basis voor de formule. Je bent er de hele dag mee bezig, van elkaars recepten controleren tot het meten en verbeteren van klanttevredenheid. Samen zorgen we ervoor dat de kwaliteit gegarandeerd is, zodat de apotheker meer tijd overhoudt voor zorgtaken. Het is fijn om apothekers deze zekerheid te bieden.” 

Wil jij ook hulp bij jouw kwaliteitsborging als Service Apotheek? 1 oktober start weer een nieuwe groep deelnemers.  Jouw accountmanager of formulespecialist helpt je graag verder.

Gepubliceerd op: 07 juli 2025

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!