INLOGGEN

Service Apotheek Beuningen over het Persoonlijk adviesprogramma

Hoe help je patiënten met astma of COPD om hun medicijnen zo goed mogelijk te gebruiken? “Met het online Persoonlijk adviesprogramma krijgen patiënten precies de juiste tips en begeleiding” vertellen apotheker Anke Nabuurs en assistent Ivonne Verploegen van Service Apotheek Beuningen.

Ivonne Verploegen (links) en Anke Nabuurs (rechts)

Het Persoonlijk adviesprogramma biedt informatie op maat in de vorm van handige tips en adviezen in de Service Apotheek-app. “Eigenlijk is het een extra digitale vinger aan de pols”, legt Ivonne uit. “Ongeveer 2 weken na de start met medicijnen krijgen patiënten naast de tips en adviezen ook een vragenlijst. Hiermee vragen we naar de ervaringen met het medicijn. We willen bijvoorbeeld weten hoe het bevalt, of er problemen zijn met het gebruik, of ze bijwerkingen hebben en of er behoefte is aan extra uitleg of ondersteuning.” 6 maanden na de start met de medicijnen (en daarna jaarlijks) krijgen patiënten opnieuw een vragenlijst. “Daarin staan vragen als: hoe vaak werd je de afgelopen 7 dagen ’s nachts wakker? Of: heb je extra medicijnen gebruikt omdat je klachten erger zijn geworden?”

Eerder problemen oplossen

Op basis van de antwoorden krijgen patiënten één of meerdere adviezen in de app. Is er een probleem gesignaleerd? Dan neemt de apotheek contact op. “Als we in de antwoorden op de vragenlijsten zien dat iemand moeite heeft met het inhaleren of aangeeft vaker last te hebben van benauwdheid, nodigen we diegene uit in de apotheek voor extra uitleg”, aldus Ivonne.

“Laatst zagen we iemand die dacht dat hij zijn inhalator correct gebruikte. Toch lazen we in zijn vragenlijst dat hij vaak hees was. Bij controle van zijn inhalatietechniek bleek hij de inhalatie niet helemaal goed uit te voeren. Met een kleine aanpassing en uitleg hierover waren zijn klachten snel opgelost.” Ook schakelen apothekers regelmatig met de huisarts of praktijkondersteuner als ze merken dat een behandeling mogelijk aangepast moet worden.

“Zwaardere medicijnen zijn niet altijd nodig: een kleine aanpassing in de manier van gebruik is vaak al voldoende.”

Voordelen

Soms denken patiënten dat hun medicijnen niet goed werken en dat ze een zwaarder middel nodig hebben. Maar dankzij de vragenlijsten controleren apothekers eerst het gebruik. “Vaak blijkt dat een kleine aanpassing in de manier van gebruik al voldoende is, waardoor zwaardere medicijnen niet nodig zijn”, aldus Ivonne. Het Persoonlijk adviesprogramma heeft ook bewezen voordelen. Anke: “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er minder kans is op longaanvallen bij gebruik van het programma. Dit betekent dus ook minder vaak ernstige benauwdheid en minder kans op een ziekenhuisopname door longaanvallen. Online vragenlijsten beantwoorden is dus echt de moeite waard. Het kost patiënten ook maar een paar minuutjes.”

Tips op maat

Het mooie van dit programma zit volgens Ivonne ook in het advies. Naast de vragenlijsten ontvangen gebruikers namelijk tips. “Als een patiënt een kortwerkende luchtwegverwijder gebruikt, krijgt hij andere adviezen dan als hij bijvoorbeeld inhalatiecorticosteroïden gebruikt. Tips gaan bijvoorbeeld over hoe het medicijn werkt, hoe je het medicijn het beste gebruikt of over bijwerkingen en hoe je die kunt voorkomen.”

Meer regie

Het Persoonlijk adviesprogramma is dit jaar uitgebreid voor patiënten met diabetes. “We weten hoe waardevol dit programma is voor patiënten met astma en COPD”, zegt Anke. “Maar online ondersteuning kan voor allerlei chronische aandoeningen een positieve invloed hebben.” Volgens Ivonne past het simpelweg in deze tijd om online extra handvatten te geven. “Patiënten willen meer regie over hun eigen gezondheid. Dit programma geeft hen die mogelijkheid. Tegelijk helpt het ons als zorgverleners om efficiënter en gerichter zorg te bieden. Een mooie combinatie, toch?”

Gepubliceerd op: 15 september 2025

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!