Magazine | 10 oktober 2025
Inhoudsopgave
Een medicijn vergeten of op een verkeerd tijdstip innemen? Dit overkomt soms patiënten, zeker als zij meerdere medicijnen gebruiken. Om hen daarbij te ondersteunen, voerden drie Service Apotheken een proef uit waarin persoonlijke zorg en slimme technologie samenkwamen. Farmaceutisch manager Jacquelien Paardekooper en apothekersassistenten Lara Ramez en Marijke van der Wiel van Service Apotheek Boehmer in Leiderdorp vertellen er meer over.
Wat verstaan jullie onder ‘persoonlijke zorg’?
Marijke: “Dat je je klanten goed kent, persoonlijk contact hebt en dat de drempel laag is. Mensen lopen hier makkelijk binnen. We worden wel eens met een knipoog ‘de VVV’ genoemd. Dat zie ik als een compliment.”
Lara: “Een mooi voorbeeld van persoonlijke zorg is ons buddyproject: ernstig zieke patiënten krijgen twee vaste contactpersonen binnen de apotheek. Dat geeft rust. Ze vertellen niet telkens hun verhaal opnieuw en wij zijn een luisterend oor. Ook voor familie.”
Deze proef is ook een vorm van persoonlijke zorg. Kunnen jullie er wat meer over vertellen?
Jacquelien: “Het idee is om patiënten die meerdere medicijnen gebruiken te helpen langer zelfstandig te blijven. En zo de behoefte aan extra zorg of hulp uit te stellen. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en de Nederlandse Farmaceutische Zorggroep (NFZ) vroegen Service Apotheek om deel te nemen aan dit project.” Lara: “In totaal deden 83 patiënten mee die meerdere medicijnen gebruiken en mogelijk baat hadden bij extra ondersteuning. Vervolgens keken we samen met hen in de apotheek hoe de app hen kan helpen. Denk aan een innameschema maken, het instellen van herinneringen, het bekijken van digitale bijsluiters en uitleg krijgen over de vorm en kleur van de medicijnen met behulp van foto’s. Ook heeft de app instructievideo’s en kunnen ze herhaalrecepten aanvragen. Ook dit bekeken we samen. Door de app en onze begeleiding kregen patiënten beter inzicht in hun medicijnen en ook beter overzicht.”
Wat viel jullie op tijdens de proef?
Jacquelien: “Hoeveel er mogelijk is in de app! Ieder mens heeft andere behoeftes. De één wil graag een reminder voor een inname, de ander wil de bijsluiter in een groot lettertype. Dat kan allemaal. Tijdens de proef hadden de deelnemers goede ideeën voor de doorontwikkeling van de app. Bijvoorbeeld om per medicijninname een seintje te krijgen. Fantastisch dat ze zo goed meedachten.”
Was de proef een succes?
Lara: “Zeker! Het project kreeg zelfs een nominatie voor de KNMP Zorginnovatieprijs en daar zijn we trots op. Maar nog belangrijker: mensen hebben meer grip op hun medicijnen en blijven daardoor langer zelfstandig. Precies wat we wilden bereiken.” Jacquelien: “Het succes zit ‘m in de combinatie van technologie én persoonlijke begeleiding in de apotheek. Voor sommige patiënten is dit nou eenmaal niet ‘gewoon een app downloaden’ en klaar. Patiënten kwamen soms ook terug als ze vastliepen in de app, dan keken we even mee. Het zorgt voor een sterkere band met de apotheek wat gewaardeerd wordt door patiënten.”
Wat als patiënten digitale zorg spannend vinden?
Jacquelien: “Niet iedereen is even digitaal vaardig, en dat is helemaal prima. De app is één van de hulpmiddelen in onze gereedschapskist. We kijken altijd wat bij iemand past: samen zoeken we naar de beste oplossing.”
Gaan andere Service Apotheken hier ook mee aan de slag?
Marijke: “Jazeker, er lopen gesprekken met zorgverzekeraars om deze service vergoed te krijgen. Daarna kunnen meer Service Apotheken op deze manier gaan werken. We hopen natuurlijk dat alle zorgverzekeraars deze service gaan vergoeden, want de proef had een mooi resultaat met heel tevreden patiënten als gevolg!”
Gepubliceerd op: 04 september 2025
Deze website gebruikt cookies om goed te functioneren, het bezoekersgedrag te analyseren, externe content te tonen en advertenties te personaliseren.
Meer weten? Klik hier voor meer informatie.