INLOGGEN

De Service Apotheek-app is hét communicatiekanaal voor de medicijngebruiker

Bij innovatie denk je vaak aan technische snufjes of hightech zaken. Maar bij Service Apotheek draait het vooral om het bieden van online farmaceutische zorg, aanvullend op de zorg vanuit de lokale apotheek. Jan Joost Valeton is apotheker en verantwoordelijk voor de e-healthproducten van Service Apotheek. Hij vertelt over het succes van de Service Apotheek-app.

“Als een patiënt start met nieuwe medicijnen, komt er veel op hem of haar af”, begint Jan Joost. “De meeste vragen komen daarom pas als het medicijn een tijdje is gebruikt. En dan is het uitgiftegesprek aan de balie al weer even geleden.”

De Service Apotheek-app is de oplossing. Want aanvullend op het advies in de apotheek, kan de apotheker via de Service Apotheek-app vragen naar ervaringen en advies geven. Maar creëert dat geen afstand? Volgens Jan Joost niet. “De patiënt krijgt persoonlijke digitale begeleiding op maat, in verbinding met de lokale apotheek in de wijk. De apotheker krijgt veel meer informatie van de app-gebruiker terug en neemt contact op bij twijfel. Denk aan medicijnwijzigingen die worden doorgegeven via de app en op het eerste gezicht niet kloppen.”

Medicijntips

De persoonlijke situatie van medicijngebruikers wordt steeds belangrijker. Dat brengt ons bij het TIP-programma. Jan Joost: “Dit was een van de eerste functies die we een jaar geleden lanceerden. Het programma stuurt medicijngebruikers handige tips. Bij uitgifte van een nieuw medicijn tonen we geautomatiseerd tips die daarbij passen. Inmiddels doen we dit bij tien verschillende medicijngroepen, waaronder diabetes en antibiotica.”

Advies op maat

Maar er is meer. Patiënten met een longaandoening als astma of COPD worden in de app intensiever begeleid. “Voor hen hebben we het Persoonlijk advies-programma”, vertelt Jan Joost. “De gebruiker ontvangt niet alleen tips, maar we vragen ook naar ervaringen door middel van een vragenlijst. Op basis daarvan krijgt de patiënt advies op maat: in de app, of er gaat een seintje naar de apotheker als persoonlijk contact nodig is. En aanvullend op dit advies heeft de patiënt ook toegang tot online extra informatie. Zowel over het ziektebeeld als het medicijn. Zo maken we het leven met medicijnen makkelijker.”

De proeftuinapotheken

Service Apotheek vindt het belangrijk om de (door)ontwikkeling van de app samen met hun apothekers te doen. Jan Joost: “We werken samen met een vaste groep Service Apotheken: de proeftuinapotheken. In deze proeftuin testen we met klanten en apothekers doorlopend nieuwe services en gaan we na welke informatie helpt om medicijnen goed te gebruiken. Alle ervaringen gebruiken we om onze digitale zorg te verbeteren.”

Wat er wordt besproken tijdens zo’n proeftuin? “Soms gaat het over het verbeteren van de inhoud van tips, maar het kan ook gaan over hoe e-health beter kan aansluiten bij het werkproces in de apotheek. Het zijn echt super waardevolle sessies!”

Chatten met de apotheker

Wat we binnenkort kunnen verwachten? In februari voegt Service Apotheek een chatfunctie toe aan de app. Hiermee stelt de patiënt direct vragen aan de apotheek. “Het werkt eigenlijk hetzelfde als WhatsApp, maar dan AVG-proof”, vertelt Jan Joost. “De apotheek krijgt een melding als er een vraag is gesteld, en de patiënt een melding als er een antwoord is. Dat is niet alleen een voordeel voor de patiënt, maar ook voor de apotheker. Hij of zij weet direct wie de vraag stelt omdat de patiënt ingelogd is in de app.”

Wat Jan Joost zelf mooi vindt aan de Service Apotheek-app? “Dat de klant in contact blijft met zijn of haar eigen apotheker. Die krijgt bijvoorbeeld een seintje als er een probleem is bij het medicijngebruik. Het is dus echt een digitale vinger aan de pols”, sluit hij af.

Vragen over de Service Apotheek-app?

Neem contact op met Jan Joost

Jan Joost Valeton Apotheker en product owner e-health
digitaal@serviceapotheek.nl

Gepubliceerd op: 02 februari 2023

Heb je het laatste Mosadex-magazine al gelezen?

Bekijk 'm hier!