Onze verhalen | 19 augustus 2024
Inhoudsopgave
Met bijna 6 miljoen Nederlandse gebruikers kunnen we niet meer om TikTok heen. Dit sociale platform verandert de manier waarop mensen informatie verzamelen en is op weg om Google te verslaan als grootste zoekmachine. Wat zijn de voor- en nadelen van TikTok voor bedrijven? We vroegen Waan, Camiel en Sanne naar hun ervaringen.
Waan: “Veel medische informatie die wordt gedeeld op TikTok klopt niet. Als apotheker wil ik een tegengeluid laten horen en de juiste informatie verstrekken. Daarnaast vind ik het belangrijk om aan jongere generaties te laten zien hoe leuk en veelzijdig het werk in de apotheek is."
Camiel: “Bij DA zagen we dat onze doelgroep steeds meer op TikTok te vinden is. We maakten al video's voor Instagram en Facebook. Dus de drempel om een TikTok account te maken was laag. In 2023 zijn we gestart met een pilot.”
Sanne: “We merkten dat zorgverleners in Duitsland en België al meer met TikTok bezig zijn. Ook gebruikte ik TikTok al, omdat ik het makkelijk vond om met TikTok de filmpjes voor onze Facebookpagina op te nemen en te bewerken. Zo zijn we uiteindelijk de filmpjes ook op TikTok gaan delen.”
Waan: “Het werkt goed om op actualiteiten in te springen. Bijvoorbeeld de Dag van de Apothekersassistent of Stoptober. Tip: gebruik een inhaakkalender, dat zorgt voor inspiratie.”
Camiel: “DA is een adviesdrogisterij. We zien dat onze volgers ‘lifehacks’ en tips voor persoonlijke verzorging waarderen.”
Sanne: “Van onze afhaalkluis tot tips voor hooikoorts. En van zonbescherming tot oogdruppelen. Net wat op dat moment relevant is! We halen vaak ideeën uit het Service Apotheek Magazine.”
Bekijk hier Sanne's video over oogdruppelen:
Waan: “Het bereik is goed. Toch worden mijn Facebook en Instagram berichten vaker bekeken. Veel mensen denken dat vooral ‘Gen Z’ TikTok gebruikt. Maar dit is niet het geval. Laatst stond een oudere dame aan de balie die mij herkende van mijn TikTok filmpjes. Daar doe ik het voor!”
Camiel: “De resultaten van onze pilot zijn positief. Ook wij merken dat mensen van alle leeftijden ons vinden op TikTok. Onze doelgroep zijn vrouwen tussen de 30 en 54 jaar. 22.7 % van onze TikTok volgers valt in de categorie 34 tot 44 jaar en 22,4 % van 45 tot 54 jaar.
Sanne: “Één van onze video’s is al 34.500 keer bekeken. Die gaat over het klaarmaken van een antibiotica drankje in de apotheek. Wij hebben ook een Instagram en Facebook profiel, maar op TikTok hebben we een groter bereik.”
Benieuwd naar de best presterende video van DA?
Waan: “Zogenaamde ‘gezondheidsinfluencers’ adviseren hun volgers over vitamines, medicijnen en gezondheid. Met alle gevolgen van dien. Als apotheker wil ik een tegengeluid laten horen en mijn specialisme inzetten. Veel mensen weten niet wat een apotheker allemaal kan en doet. Ik zie het daarom als een kans om van ons te laten horen!”
Camiel: “Op TikTok kan je snel veel bereik krijgen als je meedoet aan trends of challenges. Deze trends waaien vaak snel weer over, wat plannen soms lastig maakt. Ook wil je ervoor waken dat je niet professioneel overkomt door mee te doen aan trends.”
Sanne: “We hebben wel eens negatieve reacties gekregen. Het is lastig om hierop te reageren.
Waan: “Wat mij veel tijd heeft bespaard is filmpjes in TikTok zelf opnemen en monteren. Je hoeft geen perfecte beelden te schieten, echtheid wordt juist gewaardeerd. Met TikTok kan je snel tekst, effecten, muziek en filters toevoegen. Zorg daarnaast voor eenvoudige, begrijpelijke tekst en vermijd vaktaal.”
Camiel: “Kijk wat er speelt op TikTok. Zijn er bepaalde trends? Als je hierop inhaakt, bereik je vaak meer kijkers. Daarnaast zie je dat korte filmpjes goed werken. Laat snel verschillende beelden zien en voeg ondertiteling of begeleidende tekst toe.”
Sanne: “Vind je het spannend om te beginnen? Je kan ook TikToks privé posten. De video's zijn dan niet openbaar. Zo kan je ‘veilig’ oefenen.”
Ontdek de eerste video van Waan:
Lees meer artikelen in het Mosadex Magazine
Gepubliceerd op: 09 september 2024
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.