Nieuws | 10 december 2024
Inhoudsopgave
Het klinkt als verre toekomst. Relevante informatie altijd op het juiste moment in een zorgtraject ontvangen, zodat patiënten goed voorgelicht zijn. Maar met de lancering van de eerste ITB-app van Nederland door Care4homecare is dat nu al werkelijkheid. De app is ontwikkeld als digitale begeleiding voor patiënten met ernstige spasticiteit of pijn die gebruik maken van Intrathecale Toediening van Baclofen, ook wel ITB-therapie genoemd. Aan de hand van een persoonlijke tijdlijn ontvangen zij via pushberichten de informatie die voor hen op dat moment relevant is. Hoe? Via duidelijke teksten, authentieke video’s én handige animaties. “Door de app zijn patiënten nu beter geïnformeerd over hun zorgtraject. Hierdoor zien we over het algemeen dat ze het zorgtraject beter begrijpen”, vertelt verpleegkundig specialist Andrea van den Dool, die meewerkte aan de ontwikkeling van de app.
De app wordt gebruikt door patiënten met ernstige spasticiteit. Deze mensen hebben een geïmplanteerde medicijnpomp in de buik die de juiste hoeveelheid van het medicijn baclofen afgeeft in de vloeistof rondom het ruggenmerg, waardoor spierontspanning ontstaat. Met regelmaat hervult het medisch team van Care4homecare deze medicijnpomp met baclofen bij de patiënt thuis. Het zorgtraject duurt ongeveer zeven jaar waarna een nieuwe medicijnpomp wordt geïmplanteerd.
Dat dit soort zorgtrajecten vaak lang en soms ingewikkeld te begrijpen zijn voor patiënten, merkte ook de ambulante kliniek Care4homecare. Zij werken nauw samen met academische ziekenhuizen om deze patiënten met spasticiteit aan huis te behandelen. Verpleegkundig specialist Andrea: “Tijdens een afspraak op de polikliniek in het ziekenhuis werden patiënten overladen met allerlei informatie die soms pas maanden later van toepassing is. Daardoor bleef er te weinig informatie hangen. Dankzij de ITB-app krijgen patiënten deze informatie nu aangeboden op het juiste moment in hun zorgtraject. Willen ze toch vooruit lezen? Dan kunnen ze altijd alle informatie terugvinden in de app. Dat is ook handig voor bijvoorbeeld mantelzorgers of andere zorgprofessionals.”
De app is een succes. Uit de drie maanden durende pilotfase met testpatiënten bleek dat zij zich beter geïnformeerd voelden door het gebruik van de app. Care4homecare directeur Myriam van Haften: “Het is mooi om te zien dat innovatie technologieën een steeds prominentere rol krijgen in de ondersteuning van onze zorgtrajecten. We zien dat onze patiënten dit waarderen. Met name de vele animaties en video’s scoren in de evaluatie hoog. Daar zijn we als team trots op. Waarom? We kunnen zo informatie, zoals de belangrijke leefregels na de pompimplantatie heel duidelijk en visueel overbrengen. Ook de video’s van de thuisbehandelingen geven nieuwe patiënten rust en vertrouwen, want ze weten wat ze kunnen verwachten. Ook dat is voor ons belangrijk in goede patiëntvoorlichting.”
Met deze veelbelovende resultaten vindt vandaag de lancering plaats voor meer dan 600 ITB-patiënten door heel Nederland.
Ook nu de app live is, wordt deze verbeterd, vertelt Van Haften. “Zo werken we samen met appontwikkelaar Pharmi in een tweede fase toe naar een bredere toepasbaarheid van de app. Hierin nemen we een planningsysteem op, zodat patiënten altijd kunnen terugvinden wanneer hun afspraak gepland staat. Maar ook is er de wens voor een functionaliteit waarmee patiënten hun eigen pompuitdraai kunnen terugvinden. Op die manier wordt de app naast een goede informatiebron ook gebruikt als ondersteunend kanaal in de behandelingen aan huis.”
Meer weten? Bekijk onderstaande animatievideo voor de uitleg van het ITB-zorgtraject waar de app onderdeel vanuit maakt.
Gepubliceerd op: 11 oktober 2021
Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en de functionaliteit te waarborgen. Meer informatie hierover vind je op onze cookie instellingen pagina.